Den hårdeste investering af dem alle

Diamanter er gjort af et særligt stof og er derfor også et muligt investeringsobjekt. FORMUE har mødt Brian Bach Mouritsen, der ud over at være kunde hos Formuepleje, har gjort en karriere ud af at handle med diamanter og smykker i den øvre prisklasse. Juveleren med det jyske ophav har slået sig ned i eksklusive rammer midt i hjertet af København uden at nogen formentlig har opdaget det. Medmindre de har et ærinde, der har med diamanter at gøre.

Diamanter er blot en klump kul, der har været vedholdende, men det er en vedholdenhed, der lønner sig i sidste ende. Prisen på de rigtige diamanter kan nå eksorbitante højder, men mindre kan også gøre det. De behøver ikke nå op i det leje, som den gullige Tiffany­diamant superstjernen Lady Gaga bar til årets Oscar­fest med 128,65 carat og en værdi til små 200 millioner kroner. Her er tale om en diamant, der kun er blevet båret tre gange, siden den blev fundet tilbage i 1877, men det er unikke stene og oplevelser, som juveler Brian Bach Mouritsen stiler efter i sit virke som certificeret diamantforhandler.

Ud over at vide alt, hvad der er værd at vide om diamanter, er han også kunde hos Formuepleje og ved dermed også, hvor det er bedst at placere sine investeringer. Men diamanterne er Brian Bach Mouritsens spidskompetence. Oprindeligt stammer han fra Jylland, men når han tager imod i sit caratfyldte showroom, sker det lige i hjertet af  hovedstaden, på Kongens Nytorv lige mellem Det Kongelige Teater og Nyhavn. I en anonym bygning uden udstillingsvindue, og hvor man aldrig ville gætte, at der herinde gemmer sig et væld af værdifulde diamantsmykker. Brian Bach Mouritsen holder nemlig kun åbent efter aftale, så det er altså ikke en smykkeforretning, man bare lige vader ind i. Her bliver smykkerne solgt via private fremvisninger.

"Det drejer sig om hele tiden at have den rigtige gefühl i forhold til, hvad den specifikke kunde efterspørger. Mine kunder lever typisk lidt under radaren, og selv om de gerne bruger mange penge på smykker, skal det ikke være for prangende, men mere elegant og stilfuldt. Altså høj kvalitet uden at signalere velstand. Der gælder det om at kende og forstå sine kunder. Også så de kommer igen næste gang. Derfor driver jeg også selv min forretning relativt diskret uden så meget marketing og fokus på min person,” siger Brian Bach Mouritsen, der på sine rejser til udlandet altid holder øje med gode muligheder på kundernes vegne.

”I mine gode kundeforhold er jeg en slags private shopper for dem, hvis der eksempelvis opstår en mulighed for at købe en sjælden diamant som vil passe godt til en specifik kunde. Jeg hører hele tiden, hvad de siger, så jeg kender deres ønsker indgående og holder dem opdateret med de muligheder, der opstår." 

Brian Bach Mouritsen opererer dog ikke blot som juveler og diamanthandler, men er også med i en nebengesjæft, hvor han sammen med nogle kompagnoner sikrer og forsikrer velhaveres boliger og værdigenstande på nogle betingelser, som almindelige forsikringsselskaber ikke kan tilbyde.

”Det gør, at de rent faktisk kan bruge smykkerne i vished om, at de er forsikret, hvis uheldet skulle være ude. De er ikke kun dækket, når de ligger i en boks, eller alarmen er slået til,” oplyser han.

Luppen åbnede ædelstenenes verden

Men det er diamanterne, der er hovedbeskæftigelsen. Brian Bach Mouritsen er autodidakt juveler, men har diamantcertifikat: 

”Det er den eneste uddannelse, jeg har, så jeg har papir på at certificere diamanter. Jeg udfylder ikke certifikater på sten, men med min erfaring og uddannelse er jeg i stand til at tjekke det, når jeg køber diamanter og kan se, om certifikatets beskrivelse af diamanten hænger rigtigt sammen med, hvordan diamanten tager sig ud i virkelighed. Diamanter er komplekse og vurderes jo af mennesker, så det kræver noget at være i stand til at vurdere dem..”

Interessen for de ædle stene opstod relativt tilfældigt under italiensk himmel, efter at Brian Bach Mouritsen havde reageret på en annonce i Jyllands­Posten om et sommerferiejob i Italien.

”Jeg har aldrig rodet i min mors smykkeskrin eller samlet smukke sten på stranden, men jeg fik et sommerferiejob i en guldsmed ved Gardasøen, og her fandt jeg en lup og begyndte at studere alle ædelstenene, dvs. diamanter og safirer – og så var jeg solgt. Det var en helt ny verden, der åbenbarede sig, som jeg stadig bliver grebet af,” fortæller han.

Med over 25 års erfaring i smykkebranchen med ekspertise inden for diamanter, slog han sig for et par år siden ned på Kongens Nytorv for at forfølge sin egen filosofi om at levere en unik kundeoplevelse og skabe lang varige kunderelationer – samme filosofi som i Formuepleje.

”Med unik mener jeg ikke bare Rolex Submariner, som alle med penge kan anskaffe sig, men unik på den måde, at halvdelen af de her smykker er specifikt lavet efter kundens ønsker. Her vejleder og guider jeg hele vejen, så det bliver så personligt som muligt. Så det er min ambition, at det første smykkekøb skal være starten på et langvarigt forhold. En langvarig relation er vigtigere for mig end bare at sælge et smykke. Jeg føler først, jeg for alvor lykkes, når jeg har skabt den relation, hvor jeg har opnået en fortrolighed og deler min viden og interesse i diamantverdenen med kunderne. Jeg vil faktisk hellere have, at folk ikke køber noget, men måske kommer tilbage to-­tre år senere end, at de køber et smykke og aldrig kommer igen,” siger Brian Bach Mouritsen.

Prisen er en faktor, man ikke taler så meget om

Et af de uundgåelige spørgsmål, når man har med diamantsmykker i denne carat at gøre, er prisen. Ofte står der både seks­ og syvcifrede beløb, når man finder det diskrete prisskilt på øreringene eller ringen, men det er ikke noget, der tales så højt om. ”Prisen er som start aldrig det vigtigste. Hverken for mig eller kunden, men man kan hurtigt se, om de er interesseret alt efter, hvor hurtigt de sætter ringen på plads igen. Det er psykologien, der kommer ind. Jeg forhandler smykker i prislejet fra 8000 og opefter, og man får altså præcis samme service, om man køber en ring til 20.000 eller 200.000 kroner. Til gengæld er der forskel på, hvordan kunderne køber. 

Det er jo især kvinder, der er mine kunder, og de kan godt selv købe ørestikker til 25­40.000 kroner selv, men skal de have en ring til 150.000 kroner, skal manden lige med ind over. Jeg har lært, at der er utroligt mange følelser i smykker,” forklarer Brian Bach Mouritsen, der ikke bare sidder hjemme i sit showroom og venter på, at kunderne ringer og har brug for et nyt smykke eller skal forloves:

”Jeg bruger 60­-80 dage om året på at rejse til messer og møde de gamle hærdede folk i branchen. Jeg køber selv mine diamanter i Antwerpen, Hongkong eller Basel. Derudover bruger jeg nok en tredjedel af min arbejdsdag på at læse artikler og markedsopdateringer om brancherelaterede emner, så jeg hele tiden er opdateret og g har en fornemmelse af, hvor markedet er på vej hen.

Diamantmarked under forvandling

Diamantmarkedet er nemlig under hastig forandring. 95 procent af alle rådiamanter bliver solgt via Antwerpen, og det er lande som Rusland og Canada, der er de største producenter. Og Argyle­minen i Australien, der er en af verdens største miner, lukker inden 2021, ligesom mange af de afrikanske miner, der udgør halvdelen af alle diamantminer i dag, formodes at være nedlagt i midten af 2030’erne.

”Det betyder eksempelvis, at der bliver færre af de sjældne og kostbare diamanter på markedet. Det gør også, at diamanter næppe bliver billigere end i dag,”  siger Brian Bach Mouritsen og fremhæver, at markedet for smykkediamanter p.t. er en kende skrøbeligt og rystet af de samme ting, som påvirker aktiemarkedet: Brexit, handelskrig, vækstafmatning og recessionsfrygt.

Diamonds are forever, men ikke alle er gode investeringer

Alle ved, at aktier, obligationer, fast ejendom og råvarer over tid er gode investeringsobjekter. Kunst, design og biler kan også være det. Men diamanter, der som bekendt er det mest ædle inden for smykker, kan grebet rigtigt an, også gemme på gode investeringsmuligheder. Brian Bach Mouritsen slår dog fast, at et diamantsmykke ikke i sig selv er lig med en investering i diamanter. Der skal man op i en vis størrelsesorden.

”Man skal gøre sig klart, at en investeringsdiamant ikke er en forlovelsesring i klassisk forstand ej heller et smykke med mange små diamanter. En investeringsdiamant koster typisk fra 800.000 kroner, før man kan betragte det som en rigtig investering, der har potentiale til for alvor at stige i værdi. Det er de diamanter, som altid kan sælges tilbage i markedet uden nævneværdige tab. Køb aldrig mange små diamanter som investering, men altid en stor,” siger Brian Bach Mouritsen, der fortæller, at diamantmarkedet er sværere at afkode end aktiemarkedet, fordi der ikke er noget indeks eller nogen børs, der giver et fingerpeg om prisen.

Juveleren i Formuepleje

Det bringer os frem til hans egne investeringer i Formuepleje, hvor Brian Bach Mouritsen som nævnt har en del af sin opsparing investeret.

”Det var faktisk mig, der kontaktede Helle (kundedirektør Helle Snedker, red.), efter at jeg læste en artikel i Børsen, der handlede om kvinder og investering. Da jeg fik ideen om, at et samarbejde mellem Formuepleje og BachMouritsen vil være en win­win­situation. På grund af det gode forhold med Helle blev jeg investor i Formuepleje,” fortæller Brian Bach Mouritsen, der kalder sig selv en relativt forsigtig investor:

”Jeg har ikke så meget forstand på aktier og obligationer. Min investering er bygget op på basis af Safe og så noget risiko oven i. Der er jo også en del år til, at jeg skal på pension. Det er også sådan, jeg tænker i min rådgivning om diamanter.”

For Brian Bach Mouritsens vedkommende handler det dybest set om at have tryghed i investeringen, og så er det en lettelse, hvis man ikke selv skal sidde med tingene, hvis man hellere vil prioritere anderledes.

”Jeg har i mange år læst Børsen hver dag fra A til Z og  altid interesseret mig for det nationaløkonomiske og samfundet generelt, men jeg har aldrig følt mig 100 procent tryg med mine egne investeringer. Derudover bruger jeg meget tid på at sætte mig ind i tingene, inden jeg træffer et valg. Med Helle og Formuepleje følte jeg mig tryg, og jeg ved det lyder ret klicheagtigt, men efter at jeg er begyndt at arbejde med Formuepleje, tænker jeg ikke så meget på mine investereringer i det daglige. Jeg skal som selvstændig og iværksætter bruge mit  hoved, hænder og tid på det jeg føler er det rigtige og ikke på noget, nogen er bedre til, end jeg selv er,” siger Brian Bach Mouritsen, der kun sjældent tjekker afkastet af sine investeringer.

Men via det daglige nyhedsflow har han en god fornemmelse af, hvor kurserne bevæger sig hen.

”Cirka en gang om måneden danner jeg mig et godt overblik og sikrer mig, at alt er, som jeg føler for. Medmindre bølgerne går højt, så følger jeg med dagligt.” 

OM BRIAN BACH MOURITSEN

  • Etablerede sit showroom på Kongens Nytorv i 2015
  • Inden da store manager hos Hartmanns, København – 2001-2015
  • Danborg guld og sølv, København 1993-2000
  • Fabio Girogio, Italien 1992-1993

FAKTA OM DIAMANTER

  • De første diamanter blev fundet i Indien for mere end 3000 år siden. 
  • Diamanten er det hårdeste naturlige materiale, vi kender til, og var det ikke for diamantens hårdhed, ville inderne aldrig have fundet diamanter i flodlejerne.
  • Diamanter er også det materiale på jorden, der har den højeste lysbrydning, dvs. en unik evne til at samle lyset for derefter at reflektere lyset. Derfor er slibningen af  diamanter afgørende; hvis diamantsliberen har formået at slibe diamantens facetter optimalt, fanges mest muligt lys i diamanten og reflekteres.
  • Ordet diamant stammer oprindeligt fra det græske ord “adamas”, der betyder uovervindelig.
  • The 4 C’s: Diamanter bliver vurderet og prisfastsat ud fra de fire C’er; Carat (vægt), Cut (slibning), Clarity (klarhed) og Color (farve).
  • Diamanter findes i alle regnbuens farver, men forbindes ofte med at være hvide, fordi den berømte diamantvirksomhed De Beers i 1950’erne begyndte at markedsføre hvide diamanter som de mest eksklusive.
  • Diamanten er opbygget af rent kulstof og er den hårdeste ædelsten, der findes med en hårdhedsværdi på 10. Det er over 100 gange hårdere end de næsthårdeste ædelsten som safirer og rubiner med en hårdhed på 9. Til sammenligning har elfenben og rav blot en hårdhedsgrad på 2-4.
  • I 2018 blev der produceret 147 millioner carat diamanter. De største producenter er Australien, Rusland, Congo,  Botswana og Sydafrika.
  • Verden over er der estimeret, at diamantreserverne udgør 1,2 milliarder carat. Rusland har med 650 millioner over halvdelen.
  • De største diamantproducenter på virksomhedsplan er Alrosa (Rusland), De Beers (Luxembourg) og britiskaustralske Rio Tinto.
  • Diamanterne forarbejdes typisk i diamantcentrene Antwerpen, Dubai, New York, Hongkong, Mumbai og Tel Aviv.

 Artiklen er bragt i Magasinet FORMUE 04//2019.

 

 

 

Har du spørgsmål til artiklen? Klik her.

Stil spørgsmål til artiklen

Send mig en intropakke

Send mig en intropakke

Vi har sammensat en uforpligtende intropakke, hvor du kan læse mere om Formuepleje, vores investeringsløsninger og hvad vi kan gøre for dig og din formue.

Bestil >>
Mød os

Mød os

Mød en rådgiver over en frokost eller en kop kaffe sammen med andre nysgerrige og få mere at vide om vores måde at investere på. Du kan deltage i de uforpligtende intromøder flere steder i landet.

Se tider og steder >>
Ring mig op

Ring mig op

Får du den rigtige rådgivning, eller har du spørgsmål til Formueplejes investeringsløsninger? Bliv kontaktet af en rådgiver, og hør hvad vi kan gøre for dig og din økonomi.

Ring mig op >>