Kundedirektørens klumme: Vi er her for at opbygge langvarige kunderelationer

I Formuepleje har vi en længere horisont end de fleste, når vi investerer. Det samme gælder, når vi opbygger gode kunderelationer med den personlige rådgivning i højsædet. Også der adskiller vi os fra konkurrenterne.

Kundedirektør Helle Snedker

Den 4. oktober 2007 oprettede jeg et muligt kundeemne i vores system. Den potentielle kunde – et ægtepar – havde solgt deres virksomhed og skulle finde et velegnet sted at placere deres midler. Kundens revisor havde i den sammenhæng nævnt Formuepleje, og det endte på mit bord.

Jeg havde nogle gode snakke med ægteparret. De deltog i en række arrangementer i Formuepleje-regi, men de besluttede sig ikke med det samme, og så kiggede finanskrisen forbi i 2008. Det var et voldsomt år og en voldsom begivenhed, og ægteparret blev ikke kunder i Formuepleje.

Som man sår og gøder, høster man

I 2011 fik jeg nyt job og forlod Formuepleje, men vendte tilbage i 2016. Som noget af det første sendte jeg ægteparret et brev. Naturligvis indeholdende en lille salgstale med nyheden om, at jeg var tilbage, og at jeg kunne se, at de stadig ikke var blevet kunder. Så mon ikke det var tid til at mødes igen, foreslog jeg.

Det var først og fremmest en prøveballon for at finde ud af, hvor de stod. Det kunne have endt i ingenting, men parret kom til frokost med vores direktør Henrik Franck og undertegnede, og kontakten var genoptaget.

På det tidspunkt var der gået næsten 10 år, men i al den tid har de stadig fulgt os på sidelinjen, de har deltaget i en række af vores arrangementer og været opmærksomme på, at flere i deres netværk er kunder hos os. Og tilbage i august 2018 – næsten 11 år efter vores første kontakt – lykkedes det så: Ægteparret, der solgte virksomhed i 2007, blev kunder i Formuepleje og investerede en del af deres midler.

Det gør mig selvfølgelig glad, og hvad vil jeg så sige med den historie? Sår man et frø, gøder og vander man, som man skal, kan man også høste frugterne på et tidspunkt.

Læren af historien er, at Formuepleje er meget mere end gode afkast. Ingen tvivl om, at de gode risikojusterede afkast er hovedydelsen, som altid skal være på plads, men den vigtigste tillægsydelse er vores Formuepleje-DNA. Og hvad er så det for en størrelse?

Det er opbygning af tillid, troværdighed og tilgængelighed. Set fra virksomhedens perspektiv er vores store konkurrencefordel den direkte kontakt, vi har med kunderne i rådgivningen. I 2018 er det faktisk en succesfaktor, for mange steder har man det ikke. Men det har vi i Formuepleje i dag, i morgen og igen i overmorgen og så langt vi kan se frem.

Faktisk kan vi se frem til at blive endnu flere. Nye rådgivere kommer til – på det samme høje niveau som vores nuværende rådgivere. Det vil sige, at der bliver budt på erfaring, gode personlige egenskaber og evne til at arbejde med de langvarige kunderelationer, som jeg har skitseret ovenfor.

I Formuepleje handler det ikke om pistolsalg, men om at forstå kundens behov for, at vi kan sætte os ind i den mavefornemmelse, der præger hver enkelt kunde. Som vi alle ved, betyder risiko noget forskelligt og varierer fra person til person. Og som mit indledende eksempel viser, er vi om nødvendigt villige til at bruge meget lang tid på at få etableret et samarbejde med nye kunder. Især hvis vi kan se, at der er tale om et godt match mellem Formuepleje og den potentielle kunde.

Vores kræsne kunder fortjener det bedste

Nogle vil investere med høj risiko, mens andre ikke kan tåle de mindste udsving. Vi har noget for enhver risikoappetit – fra lav risiko i den ugearede fond Optimum til høj risiko i den gearede fond Penta, der svarer til at investere i en portefølje med 100 procent aktier. Det er forståelsen for hver enkelt kundes særlige situation, der gør Formuepleje til noget særligt.

I rådgivergruppen ved vi, at alle vores kunder er kræsne og ikke er nogen, der flyder med strømmen. De har faktisk løftet blikket og indtaget en aktiv holdning til deres investeringer. Ellers var de blevet i banken og havde fulgt automatindskydelsen. Desværre er der stadig alt for mange velhavere i Danmark, der ikke kender Formuepleje. Det laver vi hellere end gerne om på.

Som altid er beskeden fra Formuepleje, at har du gode input til os, så tøv ikke med at skrive eller ringe. Er du interesseret i at høre mere om Formuepleje, vores investeringsløsninger og afkast gennem tiden, kan du læse mere i vores intropakke eller møde os på et intromøde

Artiklen er bragt i Magasinet FORMUE 04//2018.