Det første stævnemøde med Formuepleje

Overvejer du at blive kunde i Formuepleje? Vi vil så gerne have, at du kommer til et intromøde, og så kan det jo være, at du bliver lidt længere. Måske er det begyndelsen til et langt og frugtbart parløb. Her kan du læse om, hvordan vi møder kunden første gang.

Helle Snedker, kundechef i Formuepleje

To stykker højtbelagt. Et med æg og rejer og et med roastbeef, en kop kaffe og en salgstale af den ærlige slags. 

Det er det, der venter Formueplejes potentielle kunder, når kundedirektør Helle Snedker tager imod på et intromøde, hvor man kan høre mere om, hvordan man får formuen til at yngle ved at investere i Formuepleje.

Det er helt og aldeles uforpligtende, og man kan vælge at spise sit smørrebrød, sige tak for mad og drikke ud, men det var altså ikke lige mig og så gå igen. Det er man hverken blevet rigere eller fattigere af.

Eller man kan som potentiel kunde vælge at blive og høre, at Formuepleje ikke har opfundet pengemaskinen, men trods alt har produkter på hylden, der er værd at høre mere om og måske tage et efterfølgende møde med en rådgiver. Det er der med den rigtige tålmodighed en god chance for at blive rigere af. Det er der i hvert fald historisk belæg for. Målet er at levere value for money.

Med andre ord: Hvad er det Formuepleje kan gøre for lige præcis dig med penge til overs, der skal investeres? Formue skal nok tages bogstaveligt, men ikke mere end, at man skal vide, at der ikke er krav om, at man skal være multimangemillionær for at blive kunde. Det er en misforståelse at tro det. Mindre kan gøre det.

”Hr. og fru Jensen med 3-5 millioner kroner passer så godt ind hos os. Vi er ikke bare for dem med flere hundrede millioner kroner,” forklarer Helle Snedker, der forsikrer, at man bliver set hos Formuepleje – også hvis man har en halv eller hel million stående, som man ønsker at investere.

”Alle er velkomne på de åbne introduktionsmøder uanset formuens størrelse. Vi er ikke på den måde ekskluderende og har plads til alle, men det skal give mening for begge parter,” siger hun.

30 år med afkast

At alle er velkomne til en intro, skal til gengæld tages meget bogstaveligt. Det kan både være ægteparret, der står lige foran tilbagetrækning eller måske allerede er gået på pension, eller det kan være den unge iværksætter, der har haft held til at sælge sin virksomhed. Eller hvilken som helst anden med midler, som man gerne vil have til at yngle.

Det er her, at Formueplejes rådgivere kan fortælle om den særlige model, som Formuepleje benytter og har brugt med succes i 30 år, hvor 1 million kroner investeret ved Formuepleje Safes begyndelse i 1988 er blevet til cirka 34 millioner kroner i 2018 (opgjort i maj 2018).

”Vi har vist resultater gennem mange år, og vi skal ikke også lige sælge et realkreditlån eller en livsforsikring. Og ikke mindst er prisen man betaler hos os afhængig af den kvalitet, man får – i form af det afkast, vi leverer,” siger Helle Snedker.

Godt når kundens omkostninger vokser

Det betyder faktisk, at kundernes smil bør blive bredere og bredere i takt med, at deres omkostninger stiger. Kundens og Formueplejes interesse er ensrettede sådan, at Formuepleje tjener flere penge, når kundens afkast stiger.

”Som kunde skal man faktisk ønske sig så højt omkostningsniveau som muligt, fordi det betyder, at investeringen i Formuepleje giver et højt afkast,” siger hun og uddyber, hvordan resultathonoraret helt konkret er skruet sammen:

Resultathonoraret på 10 procent betyder, at vi får 1 krone, hvis investeringen på 100 kroner stiger til 110 kroner. Hvis den så falder til 100, skal vi op over 110 igen, før vi modtager resultathonorar. I Formuepleje Penta, der faldt i 2007 og først har passeret toppen fra dengang tidligere i år, har vi hele vejen fra 2007 til 2017 ikke faktureret resultathonorar. Det kan efterprøves. Så det er faktisk en lykkelig begivenhed, når der trækkes resultathonorar,” lyder det.

Bestil din gratis intropakke om Formuepleje

Ens porteføljer er byggestenen

Når Formuepleje øger risikoen, sker det ikke på klassisk manér, hvor en gængs kapitalforvalter typisk ville mindske andelen af obligationer og omvendt øge andelen af aktier. Tværtimod er der uanset omfanget af risiko tale om, at vægten af obligationer og aktier er den samme.

Derimod benytter Formuepleje sig af gearing, når man øger risikoen. Ved første ørenlyd lyder gearing farligt, men brugt med omtanke giver det god mening at øge sin eksponering der, hvor man ved, at tingene fungerer.

”Når vi taler om gearing, låner vi ikke penge for at købe aktier, men obligationer. Vi har en moderat gearing og investerer den i sikre realkreditobligationer med triple A-rating,” siger Helle Snedker, der forklarer, at det kan lade sig gøre for Formuepleje, fordi man er i stand til at forhandle billig finansiering hjem.

”Vi ville aldrig anbefale individuelle investorer at gøre det, fordi privatpersoner aldrig ville kunne finansiere det lige så billigt,” siger hun.

Vælg din egen risiko

Risikoen bestemmer kunden selv i samarbejde med rådgiveren. I fonden med den laveste risiko – Optimum – er det kun kundens egne midler, der investeres. Her betaler man 76 øre i faste omkostninger for hver 100 kroner, man investerer, uanset hvordan det går, og så 10 procent for det positive afkast, der leveres.

”Og så er der ikke mere,” tilføjer Helle Snedker. Ønsker man mere risiko, kan man vælge en anden fond end Optimum. Man kan vælge Pareto, Safe, Epikur eller Penta, der her er rangeret efter stigende risici.

Lyder det som forvirrende navne? Forståeligt nok, men forklaring følger her: Pareto er den næstmest sikre efterfulgt af Safe, der var den første fond, og dernæst Epikur og den mest risikofyldte, Penta. Hvor Optimum er helt uden gearing og kun investerer kundens egne midler, er Pareto gearet med 100 kroner for hver 100 kroner, som kunden kommer med. Det vil sige, at Formueplejer låner 100 kroner i banken og investerer dem og på den måde øger risikoen – og muligheden for et bedre afkast.

For Safe er det 200 kroner, Epikur 300 kroner og for Penta er det 400 kroner for hver 100 kroner, men uanset hvad hæfter kunden kun for de 100 kroner, man selv kommer med.

Andelen af aktier og obligationer er imidlertid den samme – eller i hvert fald meget tæt på – i samtlige af fondene, men der er gearingen til forskel.

Elite-smiley fra Finanstilsynet

Samlet gør det, at gearing ikke er så farlig, som den ellers kan lyde i manges ører. Det er kort sagt en væsentlig ingrediens i den langsigtede opskrift på, hvordan Formuepleje siden fødslen i 1986 har kunnet levere afkast over markedet.

”Vi har en masse sikkerhed. Vi har en investeringskomité med fire personer, der sikrer, at der ikke er en, der kan sidde alene og træffe forkerte beslutninger, og vi har mandet op på både controlling og compliance, så vi hele tiden har et værn og sikrer, at vi overholder alle regler. Finanstilsynet kigger os også over skulderen, og hver gang det er sket, har vi fået en elite-smiley,” siger Helle Snedker, der også understreger, at Formuepleje i modsætning til andre ikke laver transaktioner for transaktionernes skyld alene af den grund, at Formuepleje ikke har nogen indtægter fra gebyrer herfra.

Ingen pengemaskine - men fælles interesser

Og så er det med den ærlige salgstale. Ja, risikoen stiger i takt med, at afkastmulighederne gør det samme, og ja, som ved alle andre investeringer risikerer man i værste fald tab. Men forretningsmodellen er garant for, at kunden og Formueplejes interesser er de samme.

”Vi påstår ikke, at vi har opfundet pengemaskinen, men vi siger, at man kan optimere sin investering ved hjælp af den rette sammensætning af aktier og obligationer. Vi får ikke ret altid, men vi har en kæmpe interesse i at gøre alt, hvad vi kan for at få det – fordi vores interesser er sammenfaldende med kundens,” forklarer Helle Snedker og tilføjer, at medarbejderne i Formuepleje selv investerer i de produkter, man tilbyder og derfor har hånden på kogepladen:

”Og det skal vi have. Man kan ikke selv sælge, hvis man ikke tror på det, står inde for det – og selv handler i det,” siger hun.

Lyder det set-up som noget for dig, og er din økonomiske formåen tilstrækkelig stor, giver det dig mulighed for at give din økonomi en røntgenundersøgelse i regi af Formuepleje. Helle Snedker forklarer, hvad det er en for en rådgivning og analyse, som en Formuepleje-rådgiver kan give:

”Hvad skal din økonomi kunne? Vi laver en formueanalyse eller 360 graders analyse af din økonomi. Vi lægger ikke budget, men snakker om porteføljepleje, og hvordan tingene skal hænge sammen.

Ofte er det seniorplanlægning, fordi der ofte er en sammenhæng mellem alder og opsparing. Så finder vi ud af, om der er nok penge, og hvilken rækkefølge de skal bruges i.”

Hvad kan Formuepleje gøre for dig?

Er du interesseret i at høre mere om Formueplejes investeringsløsninger? Hos Formuepleje kan du få overblik over dine investeringsmuligheder og dit afkastpotentiale ved at bestille en intropakke, tilmelde dig et gratis intromøde eller blive ringet op af en rådgiver. 

Artiklen er bragt i Magasinet FORMUE 04 // 2017 | Opdateret september 2018