Cykliske forbrugsaktier har det svært – selv om økonomien har det godt

Selv om forbruget stiger, går det mindre godt for de cykliske forbrugsaktier. Det er et klart udtryk for, at den digitale udvikling ændrer på forbrugsmønstrene. Fænomenet risikerer at ramme flere sektorer, siger Otto Friedrichsen, aktiestrateg i Formuepleje.

Trods økonomisk fremgang og stigende privatforbrug har de cykliske forbrugsaktier i USA det hårdt. Selskaber som stormagasinkæden Macy’s, medie- og underholdningsvirksomheden Viacom og sportstøjsproducenten Foot Locker er eksempler på cykliske forbrugsaktier, der har klaret 2017 umanerligt dårligt og er hårdt presset af udviklingen.

”Hvorfor performer sektoren ikke bedre, når det går godt i økonomien og med privatforbruget? Fordi der er gang i et voldsomt digitalt skred, der ændrer forbrugsmønstrene over en bred kam. Det er først og fremmest gået ud over detailhandlen i USA, men det er væsentligt mere nuanceret end, at det bare er Amazon, der har vendt op og ned på det. Det har været velkendt i nogle år nu. Det nye er, at andre end detailhandelssektoren også kommer til at lide under det her,” siger Otto Friedrichsen, aktiestrateg i Formuepleje, der er Danmarks største bankuafhængige kapitalforvalter med 55 milliarder kroner under forvaltning.

Men man kommer ikke uden om, at Amazon i forhold til for fem år siden nu indtager en meget dominerende position, fordi man har opbygget en effektiv, hurtig og ofte meget billig distribution. Præcis som det er tilfældet med Alibaba, der har sit afsæt i Kina.

”Hvor vil Amazon og Alibaba eller måske en ny og ukendt aktør revolutionere næste gang? Der er masser af områder. I bund og grund er der ingen grænser for ”amazonificeringen”. Det kendetegner Amazon, at virksomheden har en meget stærk distributionskanal kombineret med adgang til big data. At kunne bruge den muskel er deres helt store styrke. Det har gjort, at amerikanerne i høj grad dropper deres malls og foretager deres indkøb hjemmefra på internettet,” konstaterer Otto Friedrichsen.

Konkursbølge forventes at ramme USA's detailhandel
Den amerikanske detailsektor forventes at være arnested, når den næste konkursbølge rammer USA, når økonomien på et tidspunkt vil bevæge sig i den gale retning. Men man skal forvente, at det også kan ramme andre brancher end blot detailhandlen. Det kunne for eksempel være inden for sundhed og distribution af medicin. 

”Det er kun fantasien, der sætter grænser. Så længe den digitale distributionskanal kan udkonkurrere den fysiske eller analoge distributionskanal, kan det ske i næsten hvilken som helst branche,” siger Otto Friedrichsen, som dog også pointerer, at prisfastsættelsen i visse områder også uberettiget har korrigeret for dette.

Lige nu kan man allerede se, at de fonde, der ejer selve bygningerne i de mange storcentre i de amerikanske forstæder, også lider hårdt.

”Første bølge har ramt – og ramt hårdt – malls’ene i forstæderne, men mange andre er i risikozonen for den her amazonificering. Det er ikke kun et detailhandelsfænomen, men noget der rammer flere industrier og sektorer. Vi kan også se på de fonde, der ejer bygningerne, hvor butikscentrene tidligere blomstrede, at der er en væsentligt øget tomgang. Bygningerne er stort set ubrugelige,” siger Otto Friedrichsen om de såkaldte REITs (Real Estate Investment Trust).

Udviklingen gør, at Formuepleje ikke har investeringer i den amerikanske detailsektor.

 ”Af samme grund er vi i Formuepleje Globale Aktieportefølje helt ude af detailbranchen i vores investeringer, og det samme gælder REITs,” oplyser Otto Friedrichsen.