Formuepleje går i offensiven

På mandag lancerer Formuepleje en imagekampagne, der går stærkt i rette med flertallet af aktørerne i branchen. Den tager udgangspunkt i en række udsagn, som eksempelvis: "Nej, din bank anbefaler ikke vores aktier" og "Nej, vi har ingen sælgere i forklædning". 

Skytset er rettet mod manglende uvildighed og ikke mindst de, mere eller mindre, skjulte, indtægter som banker og andre aktører har på at sælge og administrere bl.a. investeringsforeninger. 

"I bund og grund ville vi hellere være den pæne dreng i klassen, men anstændigheden er væk hos størstedelen af vores konkurrenter, og derfor har vi nu valgt at gå i offensiven. Til forskel fra konkurrenterne, så fægter vi bare med åben pande," lyder det fra Søren Astrup, der er direktør med ansvar for kapitalforvaltning og kommunikation i Formuepleje.

Det er samtidig slut med at vende den anden kind til, når der bliver delt lussinger ud i den mindre seriøse del af pressen. Formueplejes stilskifte udspringer i høj grad af en række sensationsprægede artikler, som Dagbladet Børsen har bragt gennem de seneste 15 måneder. Avisen har udokumenteret, og ofte med Formueplejes konkurrenter som kilder, skudt på den 25 år gamle virksomhed.  

"Det smitter klart negativt af på os, når der med løgne på den måde skabes mistillid til vores måde at forvalte kundernes investeringer på. Vi har en del trofaste investorer, der har kontaktet os og fortalt, hvordan de er blevet kontaktet af blandt andet banker, som med Dagbladet Børsens artikler i hånden har opfordret dem til at sælge ud af deres investeringer hos os," fortæller Søren Astrup.

Kampagnen søsættes altså mandag og målet er i høj grad at aflive nogle af de myter, der er blevet skabt om Formuepleje i kølvandet på Finanskrisen. Samtidig håber vi at kunne åbne investorernes øjne for at bankernes investeringsforeninger ikke er filantropiske foretagender, men i langt højere grad en vigtig indtægtskilde for bankerne.

"Bank- og kapitalforvaltningsverdenen er generelt fuld af interessekonflikter og habilitetsproblemer. Det kan være alt lige fra de "skjulte" omkostninger over salgs- og holdingfee til, at investorerne tilbydes produkter, de i virkeligheden slet ikke har brug for," og eksemplerne er talrige, slutter Søren Astrup. 

Kampagnen bliver synlig hos Jyllands-Posten, Berlingske og en række lokale medier i Jylland.