
Vores investeringskoncept
21. september 2025
Af viceinvesteringsdirektør Otto Friedrichsen
Frankrigs økonomiske og politiske udfordringer rækker langt ud over landets egne grænser. Premierminister Francois Bayrous fald i sidste uge markerer ikke blot endnu et kapitel i den franske regerings ustabilitet, men også et symptom på dybere strukturelle problemer, som truer med at underminere både landets og Europas økonomiske fremtid.
Baggrunden for krisen i Frankrig er en fundamental ubalance i de offentlige finanser, hvor udgifterne år efter år overstiger indtægterne, og hvor politisk handlingslammelse forhindrer de nødvendige reformer.
Bayrous-regeringens forslag til 2026-budgettet – en stramning på €44 mia. – er blevet mødt med massiv modstand fra både højre- og venstrefløjen. Nationalforsamlingen nægtede at stemme for et budget, der “gør franskmændene fattigere”, mens Socialisterne i stedet foreslog en mere moderat pakke på €22 mia., primært finansieret via en ny formueskat på de allerrigeste.
Præsident Emanuel Macron har afvist at udskrive nyvalg, da meningsmålinger indikerer, at det blot vil føre til et lige så fragmenteret parlament. I stedet har Macron i sidste uge, blot to dage efter afskedigelsen af Bayrous, udpeget den tidligere forsvarsminister, Sebastien Lecornu, som ny premierminister – den femte af slagsen på blot to år. Lecornu står nu med den svære opgave at få budgettet for 2026 gennem nationalforsamlingen.
Sebastien Lecornus opgave er udfordrende rent politisk og udfordres yderligere af, at Frankrigs offentlige finanser er præget af en strukturel ubalance opbygget gennem en længere årrække.
Den Internationale Valutafond IMF’s seneste prognoser viser, at der ikke er udsigt til væsentlige forbedringer de kommende år, og stigningen i den offentlige gæld er allerede indregnet i de nuværende budgetforløb.
Frankrigs bruttogæld ligger på cirka 114% af BNP og forventes at vokse yderligere over de kommende år. Det aktuelle franske budgetunderskud på cirka 6,1% af BNP vil næppe blive nedbragt væsentligt og slet ikke mod de 4,6%, som var Francois Bayrous-regeringens målsætning. Den politiske fragmentering gør det usandsynligt, at der gennemføres så markante besparelser.
De finansielle markeder har reageret med stigende renter på franske statsobligationer, og spændet til tyske statsrenter er udvidet. Med andre ord kræver investorer i franske statsobligationer aktuelt en merrente på cirka 0,8% for at låne ud til den franske stat relativt til den tyske – det er mere end en fordobling i forhold til tidligere. Sammenlignet med de europæiske periferilande handler franske statsobligationer nu på niveau med de italienske, hvilket ikke er set siden begyndelsen af 00’erne, og væsentligt over både Spanien, Portugal og selv Grækenland.
Frankrigs kreditvurdering er allerede blevet sænket af de toneangivende kreditvurderingsbureauer, så yderligere nedgraderinger vil næppe udløse store kursfald på kort sigt.
ECB har værktøjer til at sikre den pengepolitiske transmission (TPI, Transmission Protection Instrument), hvis regeringen viser vilje til ansvarlig finanspolitik. Uden en grundlæggende politisk kursændring vil gælden dog fortsætte med at stige, og Frankrigs finansielle position vil gradvist forværres, og markedet vil kræve en stadig højere risikopræmie.
Situationen i Frankrig illustrerer, hvordan politisk usikkerhed og strukturelle ubalancer kan påvirke investeringsbeslutninger. Den politiske risiko medfører øget volatilitet og højere risikopræmier på franske statsobligationer sammenlignet med mere sikre alternativer.
Selvom mange franske virksomheder er eksportorienterede, vil aktiemarkedet stadig være følsomt over for politiske udmeldinger og budgetforhandlinger. Det gælder især i sektorer med stor offentlig eller indenlandsk eksponering.
Den franske budgetkrise er ikke en akut finansiel katastrofe, men en vedvarende udfordring, der kræver politisk handling og reformvilje. Uden en ny kurs vil gælden stige, væksten stagnere, og investorerne kræve stadig højere risikopræmie. For Europa er det en påmindelse om, at integration og stabilitet ikke kan tages for givet – og at de svageste led kan blive afgørende for det samlede økonomiske fællesskab.
Disclaimer
Ovennævnte er udarbejdet af Formueplejekoncernen til orientering og kan ikke betragtes som en opfordring om eller anbefaling til at købe eller sælge noget værdipapir. De nævnte oplysninger med videre kan heller ikke betragtes som anbefalinger eller rådgivning af juridisk, regnskabsmæssig eller skattemæssig karakter. Formueplejekoncernen kan ikke holdes ansvarlig for tab forårsaget af kunders/investorers dispositioner – eller mangel på samme – på baggrund af oplysningerne i ovennævnte. Vi har bestræbt os på at sikre, at oplysningerne i ovennævnte er fuldstændige og korrekte, men kan ikke garantere dette og påtager os intet ansvar for fejl eller udeladelser.
Investorer gøres opmærksom på, at investering kan være forbundet med risiko for tab, som ikke på forhånd kan fastlægges, ligesom tidligere afkast og kursudvikling ikke kan anvendes som en pålidelig indikator for fremtidige afkast og kursudvikling. For yderligere information kontakt venligst info@formuepleje.dk
Få en second opinion eller bestil en intropakke og få mere viden om, hvad vi kan gøre for dig.
Få en uforpligtende intropakke og læs mere om Formuepleje, vores investeringsløsninger, og hvad vi kan gøre for dig og din formue.
Hold dig opdateret om investering, privatøkonomi og den aktuelle udvikling på de finansielle markeder med Formueplejes nyhedsbrev.
Bliv kontaktet af en rådgiver og få en uforpligtende snak om, hvad vi kan gøre for dig og din økonomi.
Vores investeringskoncept
Vores fonde
Personlig rådgivning