
Vores investeringskoncept
6. august 2025
Af kundedirektør Helle Snedker
Skat er for mange investorer en kompleks størrelse, og det kan ved første øjekast se ud til, at alle ændringer omkring beskatning af afkast altid går investorer imod.
Det er dog ikke den fulde sandhed.
For ind i mellem vedtages ændringer, der er en fordel for investorerne. I år er bl.a. ejendomsinvestorerne blevet bedre stillet i generationsskiftesammenhæng. Hvor investering i udlejningsejendomme før blev betragtet som ”passiv investering”, er dette nu ændret (under visse betingelser om aktiv drift, ejertid og udlejning) til ”aktiv investering”.
Konsekvensen er bl.a., at beskatning af eventuelle avancer kan udskydes, indtil det tidspunkt hvor eventuelle efterfølgende generationer vælger at sælge ud af porteføljen.
En anden vigtig detalje er, at private ejendomsinvestorer har mulighed for at indbetale provenuet fra salget af udlejningsejendomme på en ophørspension.
Fordelen ved dette er, at fremfor at provenuet nu og her kommer ud til personlig beskatning på op til 56 procent, udskydes beskatningen til det tidspunkt, hvor pensionen udbetales – og sker dette til 37 procent (i det tilfælde hvor pensionsudbetalinger kan holdes under topskattegrænsen), er der en helt åbenlys fordel.
Derudover er det også en fordel, at beskatningen udskydes fra salgstidspunktet til udbetalingstidspunktet.
Investor har således en længere periode at arbejde med bruttobeløbet og til at opnå rentes-rente-effekt heraf.
Indskud på ophørspension forudsætter, at indskyder lever op til følgende kriterier: Det maksimale indskud i 2025 er 3.285.400 kr. Indskyder har drevet virksomhed i 10 af i alt 15 år forud for indkomståret, hvor ophørspensionen oprettes. Indskyder er fyldt 55 år, inden virksomheden (i dette tilfælde ejendommen) sælges.
Ophørspensionen kan oprettes både som en livrente og som en ratepension.
Vælges livrenten, er der i princippet ingen bindingsperiode, så udbetaling kan begynde, så snart investor når pensionsudbetalingsalderen.
Indskydes på en ratepension, kan udbetaling tidligst begynde, når der er gået fem år efter oprettelsen.
Endnu engang må jeg opfordre til, at du søger rådgivning, hvis ovenstående har din interesse. Der findes stort set ingen råd, der er gode for alle, derfor bør rådgivningen tage udgangspunkt i en grundig gennemgang af din samlede situation – baseret på et overblik over din økonomi, din risikovillighed, din tidshorisont, din familiesituation – og ikke mindst dine drømme og ønsker for fremtiden.
Disclaimer
Ovennævnte er udarbejdet af Formueplejekoncernen til orientering og kan ikke betragtes som en opfordring om eller anbefaling til at købe eller sælge noget værdipapir. De nævnte oplysninger med videre kan heller ikke betragtes som anbefalinger eller rådgivning af juridisk, regnskabsmæssig eller skattemæssig karakter. Formueplejekoncernen kan ikke holdes ansvarlig for tab forårsaget af kunders/investorers dispositioner – eller mangel på samme – på baggrund af oplysningerne i ovennævnte. Vi har bestræbt os på at sikre, at oplysningerne i ovennævnte er fuldstændige og korrekte, men kan ikke garantere dette og påtager os intet ansvar for fejl eller udeladelser.
Investorer gøres opmærksom på, at investering kan være forbundet med risiko for tab, som ikke på forhånd kan fastlægges, ligesom tidligere afkast og kursudvikling ikke kan anvendes som en pålidelig indikator for fremtidige afkast og kursudvikling. For yderligere information kontakt venligst info@formuepleje.dk
Få en second opinion eller bestil en intropakke og få mere viden om, hvad vi kan gøre for dig.
Få en uforpligtende intropakke og læs mere om Formuepleje, vores investeringsløsninger, og hvad vi kan gøre for dig og din formue.
Hold dig opdateret om investering, privatøkonomi og den aktuelle udvikling på de finansielle markeder med Formueplejes nyhedsbrev.
Bliv kontaktet af en rådgiver og få en uforpligtende snak om, hvad vi kan gøre for dig og din økonomi.
Vores investeringskoncept
Vores fonde
Personlig rådgivning