Spring til indhold

22. juli 2019

I Formuepleje har vi en rådgiver der passer til dig

Af Jacob Brejnebøl Knudsen, Pressechef

Rådgivning er ikke bare rådgivning. Kunder kræver noget forskelligt og har varierende behov. Derfor kan man ikke matche enhver rådgiver med alle kunder og omvendt. I Formuepleje gør vi en stor indsats for, at alle kunder har lige præcis den rådgiver, de gerne vil have. ”Det kræver også, at alle vores rådgivere ikke er ens ud over, at de skal være udstyret med de bedste kompetencer, erfaring og den nødvendige certificering,” siger Helle Snedker, kundedirektør i Formuepleje.

I næsten alle livets forhold spiller den personlige kemi   en afgørende rolle. Det gælder også i Formuepleje, hvor netop kemien mellem kunde og rådgiver er helt afgørende for, om Formuepleje kan levere den ønskede rådgivning i topklasse. Derfor er det heller ikke ligegyldigt, hvordan Formueplejes rådgiverteam er sat sammen, og hvilke profiler der udgør stammen i det, der ud over kapitalforvaltningen er Formueplejes hjerteblod.

Det kræver et bredt spektrum af kompetencer og menneskelige egenskaber, så alle kundetyper kan tilgodeses. Ligesom rådgiverne er kunderne og deres behov nemlig heller ikke ens. Det skal kundedirektør Helle Snedker tage højde for, når hun henter nye profiler ind til rådgiverteamet, der efterhånden består af 16 rådgivere M/K.

”Det er en tillidsopgave at møde et andet menneske, sætte sig i deres sted og kunne levere den bedst mulige rådgivning. Derfor kræver det også nogle forskellige typer i stedet for at have den samme type i forskellige udgaver. At vi har sådan en vifte af kompetencer gør, at vi kan imødekomme stort set alle kundebehov,” forklarer Helle Snedker.

Derfor kan man ikke sige, at en Formuepleje-rådgiver skal være på en bestemt måde for at blive indlemmet i staben. Det er mere et spørgsmål om at passe ind i flokken og supplere med de rette faglige kompetencer.

Den rigtige holdopstilling

Det er altså lidt som at sætte holdopstillingen på et fodboldhold, og det er til syvende og sidst en ledelsesopgave.

Det samme gælder, når man så skal have det bedste ud af rådgiverholdet og få det til at spille sammen og hjælpe hinanden til gavn for både Formuepleje og kunden.

”Nogle skal kæles for, andre skal måske sparkes lidt mere i overført betydning for at få det optimale ud af dem. Det ville helt sikkert være meget nemmere, hvis alle var ens, og kunderne efterspurgte den samme rådgiverprofil, men også meget mere kedeligt,” siger Helle Snedker.

Frit valg af rådgiver

En anden vigtig årsag til, at rådgiverteamet skal bestå af forskellige profiler, er, at kunderne i Formuepleje selv kan vælge deres rådgiver.

”Den personlige kemi er så vigtig og skal være i orden, før vi kan opfylde vores ambitioner om at skabe nogle langvarige kunderelationer. Man er ikke kunde hos Helle, Anders, Henrik eller en helt fjerde, men kunde i Formuepleje. Det er vigtigt at slå fast, og der er frit lejde til at vælge om, hvis kemien ikke er der med den første rådgiver. Og det skal man ikke holde sig tilbage for at bede om. Man har lov at vælge præcis den rådgiver, man vil,” understreger Helle Snedker.

I takt med at tilstrømningen af nye kunder aktuelt er meget høj, kan der dog opstå ”fuldt hus” især hos de rådgivere, der har været hos Formuepleje i mange år. Her er det naturligvis værdifuldt, at nyere medlemmer af rådgiverteamet også har faglig tyngde til at leve op til forventningerne. Rådgivernes forskellige styrker og kompetencer kan så komme i spil, når der opstår nogle specifikke rådgivningsbehov.

”I rådgivergruppen har vi en fælles overenskomst om, at vi må bruge hinanden og trække på hinandens kunnen. Så hvis jeg har et kundemøde, hvor jeg skal tale om noget, som jeg ved, at Anders Bjørnager eller en anden af vores dygtige rådgivere er 100-metermester i, så inviterer jeg Anders Bjørnager med til det møde. På den måde kan vi hele tiden opfylde de behov og ønsker, der måtte opstå. Det skaber også en god holdånd, at vi hjælper hinanden på den måde,” siger Helle Snedker.

I FORMUEPLEJE FÅR MAN TILKNYTTET EN FAST RÅDGIVER, NÅR MAN HAR INVESTERET 3 MILLIONER KRONER ELLER MERE I FORMUEPLEJES INVESTERINGSLØSNINGER

Fast rådgiver giver tæt tilknytning

I Formuepleje får man tilknyttet en fast rådgiver, når man har investeret 3 millioner kroner eller mere i Formueplejes investeringsløsninger. Den tætte personlige kontakt er værdifuld, fordi rådgiveren på den måde lærer kundens forhold, risikovillighed og formuesammensætning at kende – og får et indgående kendskab til, hvordan kunden ønsker at bruge sine penge, og hvem der eventuelt skal betænkes i arv.

”Den tætte kontakt kan man kun opbygge ved en fast relation, og ved en fast relation kommer den personlige kemi igen ind i billedet. Det er aldrig godt at knytte en langvarig relation, hvis kemien ikke er i orden. Så kan man ikke skabe den nødvendige tillid,” forklarer Helle Snedker.

Af den grund er det ikke bare rådgiveren i Formuepleje, der skal levere den bedst mulige version af sig selv. Kunden skal faktisk levere noget til gengæld, hvis rådgivningen skal lykkes til fulde.

”Vi kan ikke levere den optimale rådgivning uden, at kunden også giver noget af sig selv og fortæller ret præcist om ønsker og behov. Min rådgivning kan kun blive så god, som det jeg får at arbejde ud fra, så hvis man som kunde ikke giver et tilstrækkeligt indblik, bliver rådgivningen derefter. Så bliver det kun almindeligheder,” siger Helle Snedker.

Rød rådgivning

Et område, hvor Formueplejes rådgivere med sikkerhed skiller sig ud, er i selve certificeringsdelen. For at kunne rådgive i den finansielle sektor i Danmark skal man være certificeret. Sådan har det været siden finanskrisen. Hvor meget, man skal være certificeret til, afhænger af hvilke investeringsløsninger, man skal rådgive om, og hvordan de er kategoriseret i forhold til Finanstilsynets trafiklysordning, der opdeler investeringer i rød, gul og grøn alt efter deres kompleksitet.

”Da vi i Formuepleje har vores blandede fonde, hvor der både er aktier og obligationer, har vi investeringsløsninger, der er kategoriseret som røde, fordi de kan være komplekse at forstå. Derfor skal vi være certificeret til at rådgive om røde produkter,” siger Helle Snedker.

Det er uden omsvøb tilfældet for hele rådgiverteamet – og certificeringen skal løbende fornys, så alle formalia overholdes:

”Alle Formueplejes rådgivere er certificeret til at rådgive om røde produkter. Er man det ikke, når man bliver ansat, kan man ikke arbejde som rådgiver, før man har fået den certificering. Der er ikke nogen vej uden om. Faktisk føres der en protokol på cpr-nummer for alle rådgivere i Danmark, og man skal recertificeres hvert tredje år via Finanssektorens Uddannelsescenter. Rådgiveren har tre forsøg til at bestå, men dumper man tre gange, giver det et års karantæne. Det er kundernes formelle sikkerhed for, at vi ved, hvad vi har med at gøre,” siger Helle Snedker.

Spørg dig for i banken

Det er også derfor, at man skal tage sig lidt i agt og spørge sig godt for, hvis man som Formuepleje-kunde hører i pengeinstituttet eller andre steder, at man bør skille sig af med sine investeringer i Formuepleje.

”Hvis man oplever, at rådgiveren i banken anbefaler at sælge Formueplejes produkter, kan man altid spørge efter rådgiverens certificering, og om vedkommende egentlig har sat sig ind i produkterne eller rent faktisk taler imod bedre vidende. I pengeinstitutterne er man oftest certificeret til at snakke om grønne eller gule produkter, og så må man i realiteten slet ikke snakke om hverken køb eller salg af Formueplejes investeringsløsninger,” slutter Helle Snedker.

Disclaimer

Ovennævnte er udarbejdet af Formueplejekoncernen til orientering og kan ikke betragtes som en opfordring om eller anbefaling til at købe eller sælge noget værdipapir. De nævnte oplysninger med videre kan heller ikke betragtes som anbefalinger eller rådgivning af juridisk, regnskabsmæssig eller skattemæssig karakter. Formueplejekoncernen kan ikke holdes ansvarlig for tab forårsaget af kunders/investorers dispositioner – eller mangel på samme – på baggrund af oplysningerne i ovennævnte. Vi har bestræbt os på at sikre, at oplysningerne i ovennævnte er fuldstændige og korrekte, men kan ikke garantere dette og påtager os intet ansvar for fejl eller udeladelser.

Investorer gøres opmærksom på, at investering kan være forbundet med risiko for tab, som ikke på forhånd kan fastlægges, ligesom tidligere afkast og kursudvikling ikke kan anvendes som en pålidelig indikator for fremtidige afkast og kursudvikling. For yderligere information kontakt venligst info@formuepleje.dk

Vil du vide mere?

Få en second opinion eller bestil en intropakke og få mere viden om, hvad vi kan gøre for dig. 

Bestil en intropakke

Få en uforpligtende intropakke, og læs mere om Formuepleje, vores investeringsløsninger og hvad vi kan gøre for dig og din formue.

Send mig en intropakke

Få seneste nyt

Hold dig opdateret på investering, privatøkonomi og den aktuelle udvikling på de finansielle markeder med Formueplejes nyhedsbrev.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tal med en rådgiver

Bliv kontaktet af en rådgiver og få en uforpligtende snak om, hvad vi kan gøre for dig og din økonomi.

Ring mig op

Få viden om dine muligheder med Formuepleje

Vi stræber efter et højt langsigtet afkast

Vores investeringskoncept

Vi stræber efter et højt langsigtet afkast

Uanset hvilken risikoprofil du vælger, så stræber vi altid efter at levere så højt et afkast til dig som muligt.
Få indblik i vores investeringskoncept
Vi har fonde til alle risikoprofiler

Vores fonde

Vi har fonde til alle risikoprofiler

Vores fonde bygger på teorien om den optimale portefølje. Vi har investeringskoncepter til alle risikoprofiler, hvadenten den er lav, middel eller høj.
Se vores udvalg af fonde
Skal vi tage en snak om dine investeringer?

Personlig rådgivning

Skal vi tage en snak om dine investeringer?

Når vi rådgiver om din formue og investeringer, kigger vi altid på dine individuelle behov og ønsker om risiko og investeringshorisont.
Tal med en rådgiver