Vores investeringskoncept
23. juni 2022
Er du godt nok beskyttet, når du investerer via netbanken?
Af Helle Snedker
Jesper Berg er en klog mand. Han er direktør i Finanstilsynet, som blandt andet holder øje med os, der rådgiver dig om dine penge – uanset om det er nogen, du har lånt, investerer eller sparer op.
For ikke så længe siden var han inviteret som taler på årsmødet for en stor del af Danmarks mindre banker. Som altid var det værd at høre Jesper tale.
Da finanskrisen i 2008 barberede en betragtelig del af mange private personers opsparinger, afdækkede den også, at mange i det finansielle system ikke varetog investorernes interesser godt nok. Og at den uddannelse, man i den finansielle sektor forlod sig på – ofte en kort lille folder om god rådgivning – simpelthen ikke var nær nok.
Siden har vi fået helt nye standarder for, hvordan vi skal rådgive vores kunder, og for hvordan vi dokumenterer, at den rådgivning har fundet sted, samt hvorfor vi har givet den.
Tilbage til Jespers tale. I Danmark har der historisk været en tæt forbindelse mellem dem, der oftest talte med kunderne – bankrådgiverne – og dem, der investerede for kunderne, investeringsforeningerne. Bankerne fik betaling fra foreningerne for at fortælle kunderne om de forskellige foreningers fortræffeligheder. Pudsigt gik det ofte så sådan, at når man kom ind i bank A, så hørte man om investeringsforening A. Ville man høre om investeringsforening B, så måtte man ind ad døren hos bank B. Også selv om investeringsforening C, eller en helt fjerde løsning, nok havde passet bedre til kunden.
Og netop det stillede Jesper Berg skarpt på i sin tale. For sætter bankernes rådgivning altid kundernes interesse højere end bankens indtjening?
En ny test
Det var da også noget af det, Jesper slog fast i sin tale. For mig fører det dog naturligt videre til et område, Jesper og hans kollegaer i tilsynet bør have for øje: Bankkundernes netbanker.
En gryende investorkultur er nemlig vokset frem blandt mange helt almindelige danskere. Hjulpet på vej af flere år med negative renter og coronatidens fravær af rejser og kulturliv er voksende opsparinger blevet ganget med ekstra tid på hånden. Et regnestykke, der har givet mange nye private investorer.
Når man så åbner sin netbank og sætter sig for at investere en del af sin opsparing, skal man ofte besvare en række spørgsmål, før man får lov at til at investere. Banken skal sikre, at du ved, hvad du gør, før du får lov til det.
Som rådgiver i en bankuafhængig kapitalforvalter ser jeg imidlertid rigtig mange forskellige netbanker. Og når kunden så besvarer de stillede spørgsmål og ”består” prøven, starter en ny test så at sige. En test, der straks er sværere at gennemskue. For ikke alle investeringsløsninger dukker op på hylderne. Gad vide hvad det skyldes. Er det fordi det kun er de bedste, der præsenteres for kunden? Det kunne man håbe, men i min erfaring viser det sig hurtigt ikke at være tilfældet. Hvad er grunden så?
Ja, det kan du jo spørge dig selv, din bankmand eller Jesper Berg om. Svaret handler desværre nok (igen) om indtjening. Og lige her vil du måske opleve, at investorbeskyttelsen ikke er blevet meget bedre siden finanskrisen. Mon det kommer med tiden? Det håber jeg.
For du har fuldstændigt ret, Jesper Berg. Vi skal alle varetage investorernes interesser.
Artiklen har også været bragt i Erhverv+ torsdag den 23. juni 2022.
Disclaimer
Ovennævnte er udarbejdet af Formueplejekoncernen til orientering og kan ikke betragtes som en opfordring om eller anbefaling til at købe eller sælge noget værdipapir. De nævnte oplysninger med videre kan heller ikke betragtes som anbefalinger eller rådgivning af juridisk, regnskabsmæssig eller skattemæssig karakter. Formueplejekoncernen kan ikke holdes ansvarlig for tab forårsaget af kunders/investorers dispositioner – eller mangel på samme – på baggrund af oplysningerne i ovennævnte. Vi har bestræbt os på at sikre, at oplysningerne i ovennævnte er fuldstændige og korrekte, men kan ikke garantere dette og påtager os intet ansvar for fejl eller udeladelser.
Investorer gøres opmærksom på, at investering kan være forbundet med risiko for tab, som ikke på forhånd kan fastlægges, ligesom tidligere afkast og kursudvikling ikke kan anvendes som en pålidelig indikator for fremtidige afkast og kursudvikling. For yderligere information kontakt venligst info@formuepleje.dk
Vil du vide mere?
Få en second opinion eller bestil en intropakke og få mere viden om, hvad vi kan gøre for dig.
Bestil en intropakke
Få en uforpligtende intropakke, og læs mere om Formuepleje, vores investeringsløsninger og hvad vi kan gøre for dig og din formue.
Få seneste nyt
Hold dig opdateret på investering, privatøkonomi og den aktuelle udvikling på de finansielle markeder med Formueplejes nyhedsbrev.
Tal med en rådgiver
Bliv kontaktet af en rådgiver og få en uforpligtende snak om, hvad vi kan gøre for dig og din økonomi.
Få viden om dine muligheder med Formuepleje
Vores fonde
Vi har fonde til alle risikoprofiler
Personlig rådgivning