3. februar 2020

Penta nomineret til prestigefyldt europæisk award

Formuepleje Penta er blandt de syv nominerede i kategorien Multi-Strategy ved de årlige EuroHedge Awards, der afholdes i London den 13. februar. En pris, hvor der udelukkende fokuseres på risiko og på at levere positivt afkast. ”Penta har slået verdensaktieindekset i 8 ud af de seneste 10 år og har virkelig leveret tilfredsstillende afkast over en lang periode. Derfor er vi glade for anerkendelsen, som jeg kun kan se som en international blåstempling af vores investeringskoncept,” siger Søren Astrup, direktør og partner i Formuepleje.

Når Europas bedste hedgefonde skal kåres ved The EuroHedge Awards i The Grosvenor House i London den 13. februar, er det med Formuepleje Penta som en af de nominerede fonde. Penta er nomineret i kategorien Multi-Strategy sammen med seks andre fonde.

The EuroHedge Awards’ dybere formål er at finde og præmiere de fonde, der leverer det bedste risikojusterede afkast på tværs af den europæiske hedgefond-industri på basis af sharpe ratio og absolutte afkast.

Nomineringerne og i sidste ende vinderne bedømmes udelukkende kvalitativt ud fra to begreber: Hvordan fondene håndterer volatilitet og evnen til at levere positive afkast til investorerne.

“I Penta har vi gennem mange år leveret overbevisende resultater, og Penta er en af Formueplejes bedste investeringsløsninger, når man vil vælge en investering med en risikoprofil, der svarer til en investering i 100 procent globale aktier. I 8 ud af de seneste 10 år har Penta klaret sig bedre end verdensaktieindekset MSCI, og det er en track record, vi synes er meget overbevisende,” siger Søren Astrup, direktør og partner i Formuepleje.

To gode år for Penta

Han nævner desuden, at Penta i de to seneste år – 2018 og 2019 – har vist sit værd i både op- og nedadgående markeder.

”I 2018 sluttede året med en kraftig nedtur i fjerde kvartal og negative afkast for hele året. I Penta formåede vi desværre ikke at undgå negative afkast, og afkastet endte på -2 procent. Verdensaktieindekset indkasserede dog et negativt afkast på 4,6 procent. Så selv om 2018 var ganske utilfredsstillende, fik vi bevist, at Pentas risikoegenskaber er bedre end en ren aktieportefølje. Som bekendt var 2019 til gengæld et godt investeringsår, hvor Penta leverede et afkast på næsten 34 procent – igen bedre end  verdensaktieindekset, som leverede 29,1 procent.”

De seks andre nominerede til Multi-Strategy-prisen er ABCA Opportunites Fund fra ABC Arbitrage Asset Management, CQS Directional Opportunites Fund og CQS Diversied Fund II (begge fra CQS), LFIS Vision Premia Opportunities fra La Francaise Investment Solutions, LMR Fund fra LMR Partners og Portland Hill Overseas Fund fra Portland Hill Capital. Sidste år vandt AlphanGen Multi-Strategy.

”Det er et stærkt felt af kandidater fra hele Europa inden for en kategori, der risikomæssigt handler om globale aktier, hvor konkurrencen er meget hård. Det, at vi er nomineret, er en blåstempling af, at Pentas afkast ligger i toppen internationalt og har gjort det i en årrække.  Det er vi selvfølgelig glade for, men også ydmyge omkring, for det vigtigste for os er ikke så meget at kigge tilbage på resultaterne, men at holde fokus på fortsat at kunne levere solide resultater.”

Penta hædret med award i juni

I juni vandt Penta en HFM European Hedge Fund Performance Award, hvor det er en jury, der står for afgørelsen – ved EuroHedge Awards, som altså uddeles den 13. februar, er det en rent kvalitativ proces, hvor vinderen udpeges på baggrund af det risikojusterede afkast.