28. april 2020

Nyt bestyrelsesmedlem i Formueplejeforeningerne

Hanne Søndergaard Birkmose indtræder som nyt bestyrelsesmedlem i Formueplejes kapitalforeninger og Investeringsforeningen Formuepleje. Hun afløser det mangeårige medlem og næstformand Jørn Nielsen.

I forbindelse med generalforsamlingen i Investeringsforeningen Formuepleje og Kapitalforeningerne Formuepleje indtræder Professor, cand.merc.jur. og ph.d. Hanne Søndergaard Birkmose som nyt bestyrelsesmedlem i disse foreninger.

Hanne Søndergaard Birkmose har sin daglige gang som professor på Juridisk Institut, Aarhus Universitet og er desuden bestyrelsesformand for Århus Statsgymnasium.

Gennem en lang årrække har hun arbejdet med selskabsret, corporate governance og regulering af den finansielle sektor. Desuden er Hanne Søndergaard Birkmose forfatter til flere bøger om reguleringen af investeringsforeninger og alternative investeringsfonde og har i en periode også selv været ansat som jurist i et investeringsforvaltningsselskab.

”Vi er glade for at kunne byde Hanne Søndergaard Birkmose velkommen i bestyrelsen i vores kapital- og investeringsforeninger og ser frem til at kunne trække på hendes store viden og faglige tyngde. Hanne Søndergaard Birkmose har nogle helt unikke kompetencer i Danmark særligt inden for områderne governance og compliance, som vores investorer nu får gavn af,” udtaler Søren Astrup, direktør i Formuepleje A/S.

Godt match

Selv siger Hanne Søndergaard Birkmose om sin udnævnelse:

”For mig er det en stor tillidserklæring at blive bestyrelsesmedlem i Formueplejeforeningerne, men jeg ser det også som et rigtigt godt match, hvor mine faglige kompetencer kan blive brugt i den vigtige sparring mellem bestyrelse og Formuepleje. Jeg ser meget frem til det videre samarbejde.”

I bestyrelsen afløser Hanne Søndergaard Birkmose det mangeårige medlem, Jørn Nielsen.

”Vi vil gerne benytte anledningen til at takke Jørn Nielsen for mange års arbejde for investorerne i vores bestyrelser. Han kan takke af med visheden om at have udfyldt en betydelig rolle for Formueplejes kapitalforeninger og Investeringsforeningen Formuepleje,” slutter Søren Astrup.

Bestyrelsen i Formueplejes kapitalforeninger og Investeringsforeningen Formuepleje består herefter af formand Carsten With Thygesen, Lars Sylvest, Michael Vinther og Hanne Søndergaard Birkmose.