23. december 2020

Formueplejes afgående investeringsdirektør

Formueplejes investeringsdirektør Leif Hasager takker ved årsskiftet af og går på pension, men overgår dog til en konsulentrolle. ”Leif Hasager er en bemærkelsesværdig person, der har gjort en forskel for den finansielle sektor. Han har været nytænkende og forud for sin tid og en af de første til at kigge uden for Danmarks grænser, når der skulle investeres,” lyder karakteristikken fra Formueplejes adm. direktør Niels B. Thuesen.

Når investeringsdirektør Leif Hasager ved indgangen til det nye år træder tilbage fra sin rolle som investeringsdirektør og formand for Formueplejes investeringskomite og manager selection-komite, er det et farvel til usædvanlig person, der har betydet noget for hele tankesættet i den finansielle sektor, siger Niels B. Thuesen, adm. direktør i Formuepleje.

Leif Hasagers og Niels B. Thuesens professionelle veje krydsedes første gang i slutningen af 1980’erne, og Leif Hasagers nytænkende tilgang gjorde permanent indtryk på Niels B. Thuesen, som mener, at Leif Hasager på mange måder har dannet skole for andre danske investorer.

”Det er der mange eksempler på. Allerede i 1989, var han en af de første investorer, der gik målrettet efter globale aktier frem for danske aktier, som var normen dengang blandt institutionelle investorer. Nogle år senere havde danske aktier givet et markant dårligere afkast end udenlandske aktier – og så fulgte stort set alle institutionelle investorer i Danmark i hans fodspor,” fortæller Niels B. Thuesen og fortsætter:

”Leif var således langt mere gør-det-selv-orienteret og formåede at kigge ud over grænserne før nogen andre – og havde tillige modet til at gøre det, han sagde. Det samme gjaldt emerging markets-statsobligationer, som han også fik øjnene op for, før nogen andre institutionelle investorer gjorde sig overvejelser om det. I dag er aktivklassen en naturlig del af porteføljen hos alle institutionelle investorer og endda også i mange privates depoter. Så Leif er en usædvanlig og bemærkelsesværdig person, der hele sin karriere har været forud for sin tid, fordi han har formået at være nytænkende og tænke ud af boksen,” nævner Niels B. Thuesen og fremhæver samtidig, at Leif Hasager har en ph.d. i økonomi og i det hele taget en solid akademisk karriere bag sig og har produceret working papers om komplicerede emner som eksempelvis optionsteori.

Hvorfor nøjes?

Selv siger Leif Hasager, at det at komme først med det globale investeringsudsyn har drevet ham i hans mere end 30 år i investeringsbranchen. Det var særligt attraktivt i de første år i 90-erne, hvor der ikke var så mange om buddet.

”Dengang var det hele meget hjemlige orienteret og af gode grunde, fordi den finansielle sektor ikke for alvor var åbnet imod omverdenen, men min investeringstilgang var, hvorfor man skulle lade sig nøje med at investere i 2 procent af verdens aktier i Danmark, når det reelt var muligt at investere i 100 procent – og så endda betale mindre for samme indtjeningskrone. Det var jo mere attraktivt og en god måde at sprede sin risiko på, at det hele ikke skulle være så afhængigt af et lille land som Danmark, hvor aktiekurser i begyndelsen af 1990’erne var skruet op grundet den daværende realrenteafgift, som institutionelle investorer var underlagt. Ofte kunne man opnå et overnormalt afkast ved at investere uden for Danmark og samtidig havde det ikke den store investorbevågenhed, så der var et solidt spillerum at boltre sig på,” fortæller han og fremhæver, at han i sin mere end 30 år inden for investeringer har gjort en dyd ud af at kigge efter nye egnede investeringsmuligheder.

”Jeg vil ikke sige, at jeg var først i alle aktivklasser, men jeg har også været med i første geled til at investere i blandt andet private equity og high yield-obligationer. I dag er der ikke mange nye hjørner tilbage, hvor vil man kunne komme først ind. Måske lidt inden for infrastruktur, hvor der fortsat er lidt plads nogle steder, men også her er der mange flere investorer end før.”

Ikke nogen endelig afsked

Leif Hasager er netop fyldt 66 år og siger ikke helt farvel til Formuepleje, selv om han trækker sig tilbage fra de vante poster. Fremover vil han arbejde i en ny rolle som konsulent for Formueplejes investeringsorganisation og forbliver tillige medlem af manager selection-komiteen. Leif Hasager har været investeringsdirektør i Formuepleje siden 2013.

”Vi er meget glade for fortsat at kunne trække på Leifs ekspertiser og kompetencer, og Formuepleje og vores kunder og investorer har meget at takke ham for gennem de otte år, han har virket som investeringsdirektør,” slutter Niels B. Thuesen.

OM LEIF HASAGER:

• Uddannet lic.polit fra Københavns Universitet i 1985.
  • Han har i mere end 30 år arbejdet med investering og kapitalforvaltning og blev i 2013 investeringsdirektør i Formuepleje.
  • Han har indtil nu været formand for Formueplejes investeringskomité
  • Tidligere lektor på Institut for Finansiering på CBS og er i dag tilknyttet Københavns Universitet som censor.