30. januar 2020

Formuepleje rundede 2019 af med placering i toppen hos Morningstar

Hele vejen igennem 2019 lå Formuepleje i top 3 over Danmarks bedste investeringsforeninger hos det uafhængige analysehus Morningstar. I december blev det til en tredjeplads, men med samme rating som i november, hvor det blev til en førsteplads. ”Vi kan se tilbage med stor tilfredshed på et meget tilfredsstillende investeringsår, hvor vi over en bred front leverede afkast i topklasse,” siger Søren Astrup, direktør og partner, Formuepleje.

2019’s sidste månedlige rating over investeringsforeninger i Danmark er klar fra det uafhængige analysehus Morningstar.

I december indtager Formuepleje en tredjeplads ud af 21 danske investeringsforeninger med en rating på 4,08 ud af de maksimale fem stjerner. Dermed er det fuld plade i forhold til top 3-placeringer i 2019 for Formueplejes vedkommende.

”Når vi gør året op hos Morningstar, har vi ni førstepladser, en andenplads og to tredjepladser fordelt over 2019. Det kan man ikke være andet end tilfreds med. 2019 blev ikke bare et godt investeringsår som helhed, men i særdeleshed også for Formuepleje og vores kunder,” siger Søren Astrup, direktør og partner i Formuepleje.

Nummer et uden de bedste investeringsløsninger

Ratingen på 4,08 er den samme som både i oktober og november, men ligesom i oktober har Nykredit og PFA Invest fået en højere score og ligger lidt højere med ratings på henholdsvis 4,15 og 4,18.

”Vores mål er selvfølgelig altid at ligge nummer et, men det kan man ikke tage for givet hver eneste måned. Vi er tilfredse med at kunne fremvise så flotte placeringer fordelt over hele året. Ikke mindst, fordi vi ved, at det betyder, at vi leverer konkurrencedygtige afkast på et både stabilt og højt niveau. Det er et resultat af vores meget disciplinerede tilgang til investeringsprocesserne,” siger Søren Astrup og tilføjer:

”Som altid er det også værd at nævne, at vores bedste investeringsløsninger i form af de balancerede fonde som Safe og Penta jo ikke er med i Morningstar-opgørelsen, fordi de er kapitalforeninger, som Morningstar ikke rater. Det vil sige, at vores topplaceringer gennem 2019 er kommet i hus uden hjælp fra de af vores fonde, der leverer de bedste afkast.”

Fem gange topkarakter til Formueplejes fonde

De 4,08 stjerner i december dækker over, at fem af Formueplejes 13 ratede fonde har de maksimale fem stjerner – det gælder den balancerede fond Optimum og Formueplejes fire PensionPlanner-løsninger. Samtidig har fem andre fonde fire stjerner. Det gælder blandt andet aktieporteføljerne LimiTTellus og Globale Aktier og de to fonde med virksomhedsobligationer, Global High Yield og EM Virksomhedsobligationer.

I månederne forinden har EM Virksomhedsobligationer haft fem stjerner og Global High Yield tre, men de har altså nu begge fire stjerner.

Morningstars opgørelse indeholdt i oktober i alt 699 nuværende ratede fonde og dækker over investerede aktiver for 938,3 milliarder kroner, fremgår det af opgørelsen fra Morningstar. I gennemsnit har de 699 fonde en rating på 3,43.