24. april 2020

Formuepleje Penta høster anerkendelse

Ved HedgeNordics årlige Nordic Hedge Award har Formuepleje Penta opnået en andenplads for præstationerne i 2019 i kategorien Best Nordic Multi-Strategy.

Formuepleje Penta, der risikomæssigt svarer til en investering i 100 procent globale aktier, har ved de årlige Nordic Hedge Award modtaget en andenplads i kategorien Best Nordic Multi-Strategy kun overgået af Ress Life Investments.

Normalt finder Nordic Hedge Award sted i Stockholm, men som så meget andet var prisuddelingen coronaramt og foregik denne gang virtuelt. Alligevel vækker den glæde hos Formuepleje:

”Vi glæder os naturligvis over, at vores flotte præstationer i 2019, hvor Penta leverede et merafkast på 4,6 procentpoint i forhold til verdensaktieindekset, bliver bemærket og præmieret,” udtaler Søren Astrup, direktør og partner i Formuepleje.

2020 har stået i coronaens tegn

I 2019 gav Penta et afkast på 33,7 procent efter alle omkostninger, mens verdensaktieindekset MSCI AC tilsvarende leverede et afkast på 29,1 procent i et år, der generelt bød på gode aktieafkast.

”Vi er naturligvis udmærket klar over, at markedsforholdene her i 2020 er markant forandret på grund af den coronapandemi, og at vores afkast målt siden årsskiftet derfor er ramt og i negativt territorium. Første kvartal 2020 går over i historien som det værste i børshistorien for globale aktier og dansk realkredit i kombination, men vi kan se, at vi leverer merperformance i takt med, at forholdene normaliserer sig. Her hæfter jeg mig ved, at vi på længere horisonter leverer et bedre afkast end indekset i de investeringsalternativer, der befinder sig i samme risikokategori, konstaterer Søren Astrup.

Udvælgelsen i Nordic Hedge Award sker i tre faser: Først bliver de fem bedste fonde inden for hver kategori ud af i alt næsten 160 hedgefonde på Nordic Hedge Index udvalgt og bedømt efter en score, der udregnes kvantitativt efter absolutte, relative og risikojusterede afkast. Derefter tager en jury af professionelle branche sat til at vurdere scoren i hver enkelt fond kvalitativt. Til sidst bliver den kvantitative og kvalitative score lagt sammen og vægtet ligeværdigt, inden det endelige resultat foreligger.